نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

پرش یا bounce rate - نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

نرخ پرش یا Bounce rate یکی از فاکتور های تجربه کاربری تاثیر گذار در رتبه بندی سایت ها می باشد . شما با دانستن کامل درباره نرخ پرش می توانید تجربه کاربری را تا میزان زیادی بهبود بخشید .

حال سوال این است که Bounce Rate چیست ؟ وقتی یک کاربر وارد یک صفحه از سایت شما می شود اگر همان لحظه از سایت شما خارج شود یک نرخ پرش محسوب می شود اما اگر در همان صفحه از سایت وارد یک صفحه ی دیگر از سایت شود نرخ پرش محسوب نمی شود .

واضح تر بخواهم بگویم اگر کاربری وارد صفحه ای از سایت شما شود و در همان صفحه از سایت خارج شود یک Bounce Rate در نظر گرفته می شود . اگر کاربر از صفحه ی اول وارد صفحه ی دیگری از سایت شود آن کاربر دیگر نرخ پرش یا حساب نمی شود .

این فاکتور مهم از شما می خواهد کاربر را در سایت خود بیشتر نگهدارید که تجربه کاربری خوب از نظر گوگل محسوب می شود .

نرخ پرش معمولا برای هر صفحه یک میانگین در نظر گرفته می شود . برای مثال 100 کاربر وارد یک صفحه از سایت شما شده اند که 30 نفر از آنها در همان صفحه از سایت شما خارج شده اند . نرخ پرش آن صفحه از سایت 30% در نظر گرفته می شود .

هر سایت یک میانگین نرخ پرش دارد که از Bounce Rate کلی صفحات سایت میانگین گرفته می شود و مثل درصدی که بالاتر مثال زده شد بدست می آید .

 

تاثیر Bounce rate در سئو

همانطور که بالاتر ذکر کردیم نرخ پرش یکی از فاکتور های بسیار تاثیر گذار در بهینه سازی می باشد و باید کامل تاثیرات آن را بدانید .

لازم است بدانید این فاکتور می تواند تاثیرات منفی و مثبتی داشته باشد .

یک کاربر در گوگل کلمه ای را جستجو می کند و وارد یکی از مقالات سایت شما می شود , آن مقاله را می خواند بعد از خواندن مقاله وارد صفحه ای دیگر از سایت شما نمی شود و همانجا از سایت شما خارج می شود که یک نرخ پرش محسوب می شود . به نظر شما تاثیر منفی دارد یا تاثیر مثبت ؟ حتما دارید فکر می کنید که صد درصد تاثیر منفی دارد چون باعث افزایش نرخ پرش شده است . در جواب باید بگویم که بستگی دارد آن کاربر چه رفتاری از خود نشان داده باشد .

در ادامه این رفتار ها را بررسی خواهیم کرد :

– اگر کاربر از صفحه خارج شود و دوباره به نتایج گوگل برگردد و وارد یک سایت دیگر شود یک امتیاز منفی در نظر گرفته می شود . به این دلیل که گوگل به این فکر می کند که شاید کاربر در صفحه ی شما به چیزی که می خواسته است نرسیده و به همین دلیل رفته به سایت بعدی .

لازم است بدانید این رفتار را اگر تعداد زیادی کاربر در سایت شما تکرار کنند باعث افت اعتماد گوگل به شما می شود . ( البته این مقادیر را با سایت

– اگر کاربر در همان صفحه ی اول از سایت شما خارج شود و به سایت دیگری در گوگل مراجعه نکند به این معنی خواهد بود که کاربر چیزی که به دنبال آن بوده را در سایت شما پیدا کرده که این نوع Bounce Rate تاثیر منفی نخواهد داشت .

در کل لازم است بدانید هر چه میانگین نرخ پرش صفحات سایت شما کمتر باشد تاثیر بهتری بر روی سئو سایت شما خواهد داشت .

 

بهبود Bounce Rate سایت

برای بهبود و کاهش نرخ پرش باید بسته به موضوع خود برنامه های مختلفی را تدارک ببینید . ما بعضی از این موارد که باعث کاهش نرخ پرش سایت شما می شود را معرفی خواهیم کرد .

  • لینک دادن به صفحات مرتبط , یعنی شما درباره یک موضوعی مقاله ای نوشته اید , در قسمتی از این مقاله یک مقاله دیگر که مرتبط به آن موضوع باشد را معرفی کنید و به آن لینک دهید .
  • بخش های متنوع و مختلفی که باعث جذب کاربر شود را در سایدبار خود قرار دهید . برای مثال بخش اخبار جدید موضوعی که در آن فعالیت می کنید را در سایدبار نمایش دهید تا کاربر بر روی آنها کلیک کند و وارد آن صفحات شود .
  • پیشنهاد را ویژه به کاربران بدهید و آنها را وارد صفحه ی پیشنهاد کنید .
  • و …

در کل می توان گفت برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate باید بسته به موضوع فعالیت , ایده های متنوعی داشته باشید تا بتوانید کاربر را جذب سایت خود کنید و نگذارید کاربر از سایت شما در همان صفحه ی اول خارج شود .

 

امیدوارم به خوبی متوجه شده باشید که نرخ پرش یا Bounce Rate چیست و چه اهمیتی دارد .

لطفا به این مطلب رای دهید
[تعداد: 1    میانگین: 4/5]
0 پاسخ
نظرات و سوالات خود را ارسال کنید .
نظرات پس از بررسی نمایش داده خواهند شد .
محتوا با متن انگلیسی و محتوای توهین آمیز حذف می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *